canada-2024.reismee.nl

Dag 20 Powell River - Campbell River

We kunnen het vanmorgen rustig aan doen, we hoeven pas rond 11 uur bij de veerboot te zijn. We gaan eerst ontbijten in het Seaside restaurant, daar hebben we vouchers voor gekregen. Leuk hoor, ontbijten met uitzicht op zee. Helaas zien we niets meer voorbij zwemmen behalve een heleboel zeemeeuwen. Terug op de kamer pakken we onze spullen in, lezen wat en vertrekken rond 10.45 uur richting haven. Je moet altijd 30-60 minuten van tevoren aanwezig zijn, dus zitten we in de auto ook maar wat te lezen.

Het is niet zo druk op de boot. En het is mooi weer, blauwe lucht, licht bewolkt en niet al te koud. We gaan dan ook weer lekker buiten staan, Walter met zijn verrekijker en ik met fototoestel en videocamera. Er staan meer mensen buiten met verrekijkers dus die houden we ook in de gaten. Als we langs een klein rotseilandje varen, zien we zeeleeuwen liggen.

Ook zie ik er 1 in het water maar die was alweer verdwenen voordat ik een foto kon maken. En dan ziet Walter in de verte weer een spuit water omhoog komen en inderdaad, er zwemmen weer 2 walvissen voorbij. Ik probeer ze op de foto te zetten maar ze zijn echt heel ver weg. Maar goed, we hebben ze wel gezien.

Rond half 2 komen we dan aan op Vancouver Island bij het plaatsje Comox. Vlakbij de terminal van de BC Ferries vinden we het Comox Air Force Museum. Het museum ligt bij de Canadian Forces Base, een luchtmachtbasis waar de Royal Canadian Air Force gebruik van maakt. Dit museum bevat informatie en tentoonstellingen over de geschiedenis van de Canadese luchtmacht.

De vrijwilliger die ons ontvangt, is echt ontzettend vriendelijk. Hij vertelt volop over het museum maar ook over de tijd dat hij in Frankrijk gelegerd was en Amsterdam en Rotterdam heeft bezocht. Het is ook echt een interessant museum, wel triest om te zien hoeveel er gevochten is de afgelopen 100 jaar, de eerste en tweede wereldoorlog, Afghanistan, Japan (Pearl Harbour), Korea, Vietnam maar ook 9/11. Het museum vraagt ook geen entree, je kan wel een donatie doen. Dat doen wij natuurlijk ook. Bij het weggaan krijgen we nog wat stickers van de Canadese luchtmacht en een kaart van Hercules vliegtuig. Echt heel aardig. Ongeveer 500 meter verderop, in het bijbehorende Heritage Air Park, staan historische voertuigen en oorlogsvliegtuigen tentoongesteld.

Daarna rijden we door naar Campbell River, ongeveer 45 minuten rijden. We rijden langs de kust, prachtig om te zien nu de zon volop schijnt.

De eerste kolonisten die in het Campbell River gebied bekend waren, waren leden van het eiland Comox en aanverwante Coast Salish volk. Tijdens de 18e eeuw migreerde een groep First Natives naar het zuiden vanuit het gebied van Fort Rupert en vestigde zich in het Campbell River en voegde samen met de eerste kolonisten. Volgens historici kwamen Europese ontdekkingsreizigers al aan het eind van de zestiende eeuw aan land. Sir Francis Drake zou overwinterd hebben op een plaats net ten zuiden van het huidige Campbell River. Twee eeuwen later, in 1778, bereikte kapitein James Cook het gebied. Hij ging bij Friendly Cove in Nootka Sound aan land. In 1792 bereikte kapitein George Vancouver Quadra Island. Hij vernoemde Discovery Passage naar zijn boot, de HMS Discovery. De kapitein en zijn bemanning ontdekten een kleine groep van 350 inheemse bewoners, van wie de voorouders al 8.000 jaar in het gebied leefden.

De eerste nederzettingen ontstonden in de jaren tachtig van de negentiende eeuw. De zalmvisserij, al eeuwenlang beoefend door de inheemse bevolking, werd een commerci毛le industrie. De gemeenschap nam de naam "Campbell River" aan toen het postkantoor in 1907 werd gebouwd. Het gebied stond toen al bekend om de visserij en bosbouw en is nu nog steeds bekend om die industrie.

Ook het sportvissen nam een vlucht. Nadat een autoriteit op dit gebied, Sir Richard Musgrave, zijn wilde verhalen over Campbell River als perfecte visstek en de dertig kilo wegende zalmen die hij er ving publiceerde in een Brits tijdschrift, kwam een stroom sportvissers op gang. In 1924 werd de Tyee Club of British Columbia opgericht die erop toezag dat de zalm niet overbevist werd. Hierdoor nam de populariteit van het gebied juist toe. Zo vestigde E.P. Painter zich in 1925 in Campbell River. Hij opende de Painter鈥檚 Lodge in 1929, dat onder andere sterren uit Hollywood trok.

Ondertussen was Campbell River uitgegroeid tot een bevoorradingspunt voor het noorden van Vancouver Island, Quadra Island, de Discovery Islands en de dorpjes in het binnenland. Met de bouw van de Elk Falls Pulp Mill en houtzagerijen in het nabije Tahsis en Gold River veranderde Campbell River na de Tweede Wereldoorlog in een industrieel centrum. Bosbouw, mijnbouw en visserij werden belangrijke bronnen van inkomsten. Tegenwoordig zijn de natuur en vispopulaties vooral bestemd voor recreatiedoeleinden. Het toerisme is de grootste inkomstenbron geworden.

Campbell River, ook wel 'Salmon Capital of the World' genoemd, staat bekend als een perfecte locatie om zalmen te zien. Ze kennen hier 5 verschillende zalm trekken verspreid over het hele jaar door. De grootste zalmtrek start medio augustus. Zalm soorten die ze hier kennen zijn Chum, Coho, Spring, Sockeye en Chinook.

Voordat we naar ons hotel gaan, bezoeken we eerst het Campbell River Museum. Het museum beschikt over een prachtige collectie van maskers, ceremoni毛le voorwerpen en andere kunstvoorwerpen van de First Nations. Helaas mogen we hier geen foto's maken uit eerbied voor hun religie. Verder kom je er meer te weten over de eerste kolonisten, de zalmindustrie en het belang van de houtindustrie. Buiten het museum staat nog een oude stoommachine. In het winkeltje koop ik een witte kerstbal van de First Nations, de kunstenaar komt dan wel niet uit deze streek maar ik wil geen gekleurde ballen in mijn kerstboom.

Het museum in Campbell River erkent met respect de Li千史i色dax虒史 First Nation, op wiens traditionele grondgebied we nu zijn. De Li千史i色dax虒史 First Nation bestaat uit de We Wai Kai, Wei Wai Kum en Kwiakah First Nations. Hun naaste buren zijn de Coast Salish Xwemalhkwu, Klahoose en K'贸moks First Nations. Deze naties hebben nauwe banden met het land waar Campbell River zich vandaag de dag bevindt.

Daarna rijden we door naar ons hotel, Comfort Inn & Suites. Voordeel is dat dit hotel midden in het centrum ligt. Jammer is alleen dat we geen uitzicht op zee hebben, maar je kunt niet alles hebben. Walter is aan het kijken waar we straks gaan eten en ik werk weer aan ons verslag. Morgen gaan we op beersafari, daar heb ik echt zo'n zin in.