canada-2024.reismee.nl

Dag 15 Whistler - Ziptrek.com

Vanmorgen lekker rustig aan gedaan. Ontbijtje op de kamer, wat lezen en wat TV kijken. We hoefde pas om 12.30 uur bij Ziptrek Ecotours te zijn.

Langzaam slenteren we door het centrum van Whistler richting de kabelbanen. Daar start onze spannende excursie van vandaag, de zipline! We boffen ontzettend met het weer, vanmorgen regende het nog. Nu wordt het steeds blauwer en verdwijnt de laaghangende bewolking.

Bij Ziptrek aangekomen, krijgen we eerst een uitleg van de gidsen. We zijn met 10 deelnemers en er gaan 2 gidsen mee. Iedere 10 minuten vertrekt er een groep, het is echt nog druk bij deze attractie. Daarna worden we in ons pak gehesen een krijgen we een helm op. Vervolgens lopen we naar een busje die ons naar boven brengt. Ik ben toch wel wat zenuwachtig, gelukkig zijn er meer mensen in de groep die dit nog nooit gedaan hebben. Er is zelfs een echtpaar bij dat ouder is dan wij zijn, dat stelt wel wat gerust.

We stappen uit de bus op 1000 meter hoogte bij het Olympic Station op Whistler Mountain. Daar begint ook meteen de eerste zipline. In totaal gaan we 5x met een zipline, ook lopen we langs 4 boomtoppenhangbruggen en torenhoge uitkijkplatforms. De totale tocht duurt dan ook ruim 2,5 uur.

Afijn, aangekomen bij de eerste zipline, ook nog de een na langste van allemaal, wordt er gevraagd wie er als eerste wil gaan. En natuurlijk, Walter zegt ja. Bij deze zipline kan je met 2 man tegelijk naar beneden. Een van de gidsen is al naar de overkant om ons op te vangen. We krijgen nog wat uitleg, zoals dat je sowieso gaan draaien en dat je daar niet veel tegen kan doen, waar je je handen moet laten zodat ze niet tussen de draad en de katrol komen en dat je vooral moet genieten. En dan worden we vastgemaakt aan een ijzeren kabel. We moeten een steil trapje boven een vallei aflopen en zodra je voelt dat je in het pak zit, laat je jezelf gaan.

En dan vlieg je!! Zo fantastisch, het gaat ook zo snel en er is zoveel te zien. Echt prachtig. Ik kom echt helemaal gelukkig aan de overkant aan, op Blackcomb Mountain. In de vallei stroomt de Fitzsimmons Creek, deze komt uit in Green Lake. We gaan met iedere zipline steeds op en neer tussen Whistler Mountain en Blackcomb Mountain. Het is echt zo leuk om mee te maken. Na de eerste zipline gaan de andere steeds makkelijker. We lopen steeds naar een volgend station door een prachtig bos op de berg, ook zien we hier veel mountainbikers naar beneden gaan. De langste van de 5 ziplines is 370 meter lang en heeft een afdaling van 30 meter, je gaat dan zo ontzettend snel.

Ik ben zo blij dat we dit gedaan hebben, het is echt een van de hoogtepunten van deze vakantie. Gelukkig had Walter een GoPro meegenomen zodat we onszelf konden filmen tijdens een afdaling. Echt heel leuk om terug te zien. Het was zijn geld echt waard, we hebben volop genoten. Rond half 4 waren we terug in het dorp.

We hebben op een terras in de zon lekker een wijntje genomen met wat Mozzarellasticks erbij, nagenietend van deze bijzondere ervaring. Daarna terug naar de kamer om ons om te kleden en wat te relaxen. In de avond zijn we bij Earl's gaan eten, een bekende keten in Canada. Lekkere pittige chickenwings en voor mij een pulled chicken sandwich en voor Walter pasta. Een lekkere fles wijn erbij en we sluiten deze dag goed af.

Marianne Rombouts

Echt heel dapper van jullie zeg! Ongelofelijk moedig…..ik zou het niet durven haha! ,