canada-2024.reismee.nl

Dag 3 Banff

Vanmorgen werden we wakker met een zonnetje, het zag er stralend uit. Eerst lekker ontbijtje klaargemaakt op onze hotelkamer en daarna op pad, richting Banff.

We parkeerden onze auto bij het station en liepen in 10 minuten naar Banff Avenue, de hoofdstraat van het stadje. Het was nog lekker rustig, we slenterden langs winkeltjes op zoek naar iets leuks voor ons toekomstige kleinzoon.

Voor een mooie foto liepen we naar Cascade of Time Garden, vanaf daar heb je een prachtig uitzicht over Banff Avenue met op de achtergrond de majestueuste berg Mount Rundle.

Na een lekkere lunch buiten op een terras vertrokken we richting Cave and Basin national historic site.

Cave and Basin is al meer dan tienduizend jaar een bijzondere plek voor inheemse volkeren. Deze warmwaterbronnen behoren tot de meest unieke kenmerken van de Bow Valley. Je vindt hier allerlei zeldzame planten, ongewervelde dieren en vissen.

Er is een slak, de Physella Johnsoni, die alleen voorkomt in dit gebied. Ze zijn maar heel klein, ongeveer 3-4 mm, maar we zien er een heleboel in het thermische bad. Omdat ze alleen hier voorkomen, zijn het bedreigde dieren.

De meeste regen en sneeuw die op de hellingen van Sulphur Mountain valt, komt terecht in Bow River. Een deel ervan filtert echter door scheuren in het berggesteente, dat door zwaartekracht naar een diepte van 3 km onder het oppervlak wordt getrokken. Terwijl het water daalt, wordt het steeds heter, verwarmd door de gesmolten kern van de aarde. Door de druk zoekt het water dan een weg naar boven. De temperatuur van de bronnen hangt af van hoe snel het water naar de oppervlakte kan stijgen. Bij Cave and Basin is het water niet heet maar warm. Nadeel is wel dat het water erg naar zwavel en dus naar rotte eieren ruikt.

We maken hier nog 2 korte wandelingen, de Upper en Lower boardwalk. Je ziet hier veel kleinere bronnen met witte en groene algen en kleine vissen.

Daarna rijden we door naar de Banff Gondola. De gondel gaat naar de top van Sulphur Mountain, duurt ongeveer 8 minuten en is 1 mijl lang. Boven hebe je een werkelijk prachtig uitzicht over de 6 bergketens, de stad Banff en de Bow Valley. We boffen ook ontzettend met het weer, het is zonnig met wat wolken en het is ontzettend helder zodat we heel ver kunnen kijken. Het uitzicht is zo ontzettend mooi, niet voor te stellen. De gondel vertrekt vanaf 1583 meter boven zeeniveau, je stapt uit de gondel op 2281 meter boven zeeniveau.

Via een prachtig vlonderpad met veel trappen lopen we nog wat hoger naar Samson’s Peak, van waar je een 360 graden uitzicht hebt, zo ontzettend mooi! Eindelijk zien we hier ook een paar chipmunks, wat zijn dat toch een leuke beestjes.

Binnen in het gebouw zien we een film over de Canadese Rockies. We lopen de trap op naar het terras bovenop het gebouw, hier genieten we lekker van de zon terwijl we in een paar luie stoelen zitten, dat is echt even genieten, vooral door het fantastische uitzicht.

Onze dag eindigt bij Sky Bistro, een erg goed restaurant bovenop Sulphur Mountain. We hebben gelukkig een tafeltje aan het raam zodat we ook tijdens ons diner kunnen genieten van het geweldige uitzicht over de Bow Valley. We hebben ook echt erg lekker gegeten, het was echt genieten.

Daarna met de gondel weer naar beneden en de auto opzoeken.

Het is tijd om weer naar Canmore terug te rijden. Maar dan toch nog even een korte stop. Tussen de huizen in een buitenwijk van Banff zien we ineens een paar elk in een tuin staan grazen. Gauw wat foto’s gemaakt en helemaal tevreden vervolgen we onze weg. Het was echt een topdag vandaag!

Marianne Rombouts

Prachtig hoor en jullie hebben geen hoogtevrees zo te zien!
Fijne dagen nog!